گول فروشگاه‌های زنجیره‌ای را نخورید!

1402/09/06

گول فروشگاه‌های زنجیره‌ای را نخورید!
عباسی، رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبلسازان تهران هشدار داد: سرای ایرانی، هایپرها، دیجی کالا و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ با ظاهری فریبنده که دارند منجر به رکود بازار اصیل و سنتی ایران شدند.
این روزها شاهد افزایش روزافزون تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای، در کشور هستیم که با بهره‌گیری از تبلیغات گسترده صدا و سیما و نیز تبلیغات محیطی در سطح شهر موفق شده‌اند به خوبی خود را به مردم معرفی کرده و همیشه شلوغ و پر از مشتری باشند. این ظاهر پر زرق و برق و به ظاهر مفید برای اقتصاد ایران البته می‌تواند مضر، فریبنده و خطرناک باشد. موضوعی که کمتر کسی به آن توجه کرده و حالا باعث شده رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‌سازان تهران احساس خطر کرده و نسبت به این اتفاق، هشدار جدی بدهد. هشداری که محور آن این است؛ دیر نیست که بازار ایران تعطیل شود، تولید به محاق برود و همین فروشگاه‌های زنجیره ای پر شوند از اجناس وارداتی! موضوع به قدری عجیب است که علیرضا عباسی، می‌گوید؛ عمدی درکار است چراکه به نابودی کشاندن تولید به هیچ وجه با عقل و منطق جور درنمی‌آید!

آیا عمدی در کار است!

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‌سازان تهران، می‌گوید: سرای ایرانی و دیجی‌کالا و هایپرهایی که در حال حاضر مثل قارچ رشد کرده رکود عجیبی را برای صنف مبلمان ایجاد کرده‌اند.

علیرضا عباسی با اشاره به این موضوع ادامه می‌دهد: «شرایط فعلی پیش آمده برای صنف مبل‌سازان و سایر تولیدی‌هایی مثل انواع لوازم خانگی این فکر را به ذهن متبادر می‌کند که عمدی در کار است و این بهترین روشی بوده که می‌توانستند تولید را از بین ببرند!»

به گفته عباسی این سراها، فروشگاه‌های بزرگ، هایپرها و غیره برای اصنافی که کالاهای مشابه آن ها را تولید و توزیع می‌کنند، مشکلات جدی به وجود آورده اند.

او توضیح می‌دهد که همه روزه شاهد اعتراض واحدهای صنفی در اتحادیه‌ها هستیم: «اعضای صنف از ما می‌پرسند که اتحادیه و اتاق اصناف چه می کند و در این خصوص چه فکری کرده و چرا دست روی دست گذاشته‌اند تا تولیدی‌ها ورشکست شوند. اعضای صنف می‌گویند ما باید مغازه هایمان را تعطیل کنیم.!»

این همه تبلیغات گسترده برای چیست؟

عباسی به تبلیغات گسترده‌ای اشاره می‌کند که برای این فروشگاه‌ها، هایپرها و سراها در صداو سیما با هزینه های هنگفت و نیز در فضای مجازی ساخته و پخش شده و مدام در مواجهه با نگاه و فکر مخاطب است.

از نظر او طبیعی است که با این حجم از تبلیغات و پروپاگاندای قوی، این اماکن هموراه شلوغ و پر از مشتری باشند، خصوصا با شرایط ویژه و تسهیلاتی که در این خصوص به وجود آورده‌اند. البته قضیه اقساط، وام و بازپرداخت بیشتر هم مطرح است و خودش یک بحث دیگر است. به این تبلیغات در صدا و سیما و رادیو و تلویزیون، بنرها و بیلیوردهای سطح شهر را هم اضافه کنید که مدام درفضای شهری مقابل چشم شهروندان هستند.

همه اینها باعث شده که به اعتقاد عباسی، رکود عجیبی تمام تن و جان این صنف را دربرگیرد. او تعطیلی بازار را به طور کامل دور نمی‌بیند و نسبت به آن هشدار می‌دهد؛ موضوعی که از نظر عباسی حتی می‌تواند مشکلات امنیتی را هم به وجود بیاورد.

بازار دلاوران، یافت آباد؛ تعطیل!

اما در حالی که این فروشگاه ها مثل قارچ یکی یکی رشد کرده و با وام‌های کلان که به گفته رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‌سازان تهران از بانک‌ها دریافت می‌کنند، روی زمین سبز می‌شوند، بازار دلاوران، یافت آباد و سایر مکان های معروف و قدیمی فعال در این صنف در وضعیت رکود به سر می‌برند. عباسی می‌گوید: سری به این بازارها بزنید؛ پرنده پر نمی‌زند و از آن طرف بروید ببینید مقابل هایپرها و سراها چه غلغله‌ایست!

او ادامه می‌دهد: وقتی مشتری نباشد، باز نگه داشتن مغازه با همه مالیات و عوارض به صرفه نیست! در کنار آن بیکاری عجیب و فراگیری راهم اضافه کنید که بلای جان اعضای این صنف می‌شود.

چرا از این امکانات به ما هم نمی‌دهید؟

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‌سازان تهران، گله دارد از اینکه بازار را به هم ریخته‌اند و چرا این امکانات اعم از تبلیغات و وام‌های بانکی فقط به این فروشگاه ها تعلق می گیرد. او خطاب به مسئولان می گوید: اگر تولید در کشور، برایتان مهم است، این امکانات را در اختیار ما هم قرار دهید!

عباسی به سخنان مقام معظم رهبری در باب حمایت تولید داخلی اشاره کرده و تاکید می کند: ایشان امسال را با نام رشد تولید و مهار تورم برای ما رقم زدند و این دو از هم جداشدنی نیستند. اما کاری که یک عده دارند انجام می‌دهند از بین بردن تولید است!

به اعتقاد رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‌سازان تهران با این رویه، رکود، بیکاری و در نهایت تعطیلی صنف و در کنار آن رشد و رونق روزافزون – و البته به اعتقاد او کاذب- فروشگاه ها، هایپرها و سراها، به تدریج تولید از بین رفته و این اماکن هم کم کم به فروش اجناس وارداتی روی می‌آورند.
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما