ماجرای تبلیغات گسترده فروش اقساطی لوازم خانگی چیست؟

1402/09/14

فریب تبلیغات کاذب را بخورید
ماجرای تبلیغات گسترده فروش اقساطی لوازم خانگی چیست؟
رئیس اتحادیه لوازم خانگی با تاکید بر دخالت بانک ها در فروش اقساطی لوازم خانگی تصریح کرد: امکان ندارد این رابطه یک رابطه سالم باشد و ما در حال جمع کردن اسناد و مدارکی از تخلف و تقلب‌هایی هستیم که روزی ۳۰ هزار خانوار فروشنده‌های انواع لوازم خانگی را به مخاطره انداخته است.
اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی به محض شنیدن موضوع مصاحبه، می‌گوید: «از آقایان بپرسید از کجا آورده‌اید میلیارد میلیارد هزینه تبلیغ فروش اقساطی لوازم خانگی می‌کنید.» او با حرارت، از ورشکستگی، از اعتراض، از بی‌عدالتی، از غفلت ناظران، از تبلیغات کاذب و از ظلم به مردم در بازار لوازم خانگی حرف می‌زند.

خبرنگار پرسید: اکنون در تمام ساعات و تقریبا تمام شبکه‌های صداوسیما، تبلیغ فروش اقساطی لوازم خانگی می‌شود، بنابراین طبیعی است که برای ما و مردم این سوال پیش بیاید که سود فروش یک یخچال یا اجاق گاز چقدر است؟ او گفت: چه عجب، بالاخره یک نفر حرف ما را شنید. سوال این است که چرا به کسبه می‌گویند دلال؟ سوال این است که چرا بانک‌ها بجای این‌که منابع خود را ببرند در تولید، آورده‌اند در توزیع؟ سوال این است که چرا کسی جلوی این تبلیغات کاذب علیه اصناف را نمی‌گیرد؟ سوال این است که پرداخت ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان به صداوسیما بابت تبلیغات از کجا آمده است؟ سوال این است که اگر امسال سال مهار تورم است، چرا آمده است در دلال‌بازی؟ سوال دیگر این است که نهادهای نظارتی کجا هستند؟ سوال این است که چگونه بیلبوردهای سراسر کشور را این آقا اجاره کرده، پولش را از کجا آورده است؟

رئیس اتحادیه صنف تهیه و فروشندگان مصنوعات گازسوز، نفت و الکتریک، مشهور به اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی پس از طرح رگباری این پرسش‌ها، گفت: خدا امام را رحمت کند که گفت کسبه، بازوان ستبر انقلاب هستند. این کاسب‌ها بوده‌اند که در هر مساله و مشکلی، در کنار دولت قرار گرفته‌اند تا باری از روی دوش مردم بردارند؛ از انقلاب و جنگ گرفته تا سیل و زلزله و کرونا. در تمام این بزنگاه‌ها، کسبه به فریاد مردم رسیده‌اند یا فلان شهر و فلان سرا؟

رکود ۹۰ درصدی و حاشیه سود ۳ درصدی

پازوکی ادامه داد: الان رکود در صنف فروشندگان لوازم خانگی به ۹۰ درصد رسیده است چون کالا گران شده و مردم توان خرید ندارند. ما گران‌فروشی نداریم، گرانی داریم. تولید گران شده و گران به دست مردم می‌رسد. دولت به تولیدکننده می‌گوید مواد اولیه‌ات را باید از بورس و به قیمت جهانی تهیه کنی. وقتی قیمت مواد اولیه را به تولیدکننده ایرانی بر اساس دلار می‌دهیم، او هم قیمت محصول نهایی‌اش را بر اساس دلار تعیین می‌کند اما قدرت خرید مردم نمی‌تواند با دلار رقابت کند. نتیجه‌اش هم رکود در بازارهایی مانند بازار لازم خانگی می‌شود.

او که سال‌ها در سه‌راه امین‌حضور تهران فروشنده لوازم خانگی بوده است، گفت: در این شرایط رکودی، مسئولان از خودشان نمی‌پرسند که چطور هر شبکه‌ای می‌زنند، وسط فوتبال، وسط کارتون، وسط سریال، وسط برنامه زنده، تبلیغ جایی پخش می‌شود که لوازم خانگی اقساطی می‌فروشد؟

رئیس اتحادیه لوازم خانگی به پرسش خبرنگار انصاف نیوز درباره شرایط حاکم بر بازار لوازم خانگی پاسخ داد: در مناطق بورسی مانند سه راه امین‌حضور، خیابان شریعتی و نارمک، سود فروش لوازم خانگی به دو سه درصد رسیده است چون فروشندگان فقط برای این‌که گردشی ایجاد شود، مجبورند کالای خود را با حداقل سود بفروشند. وقتی حاشیه سود در صنف به ۳ درصد رسیده، برای دستگاه‌های نظارتی و مسئولان سوال نمی‌شود که آقایان چه سودی می‌برند که می‌توانند در چنین حجمی تبلیغ کنند؟

به اندازه روزی ۷۰۰ مغازه‌دار

این فعال صنفی گفت: ما مخالف ساخت فروشگاه و تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیستیم، می‌گوییم هر کاری حساب و کتابی دارد. مگر می‌شود بانک، همه منابعش را ببرد یک‌جا و خرید دین کند؟ پول دارید، چرا نمی‌دهید به تولید که ۴ تا شغل ایجاد شود و بچه‌های مردم بروند سر کار. می‌خواهد به توزیع کمک کند، چرا این امکان را برای همه کسبه فراهم نمی‌کند؟

او اضافه کرد: ما قبل از سال ۹۶، کالا را تقسیط می‌کردیم و به مردم می‌دادیم بدون آن‌که یک قران سود اضافه بگیریم چون تولیدکننده به ما کالا می‌داد و ۶ ماهه تسویه می‌کرد. الان بانک‌ها که پول تولیدکننده را بلوکه می‌کنند و با سود ۲۸ درصدی تسهیلات می‌دهند و دولت پیش‌پیش پول مواد اولیه را می‌گیرد. تولیدکننده هم نمی‌تواند کالا را مدت‌دار به ما بدهد و ما هم نمی‌توانیم قسطی بفروشیم.

پازوکی گفت: مردم قدرت خرید ندارند و بنابراین شما می‌بینید که ۷۰۰ فروشگاه امین‌حضور در ۱۵ روز، یک قلم کالا نمی‌فروشند اما یک نفر اندازه روزی همه این ۷۰۰ فروشگاه، تبلیغ روزانه می‌کند.

او خطاب به خبرنگار انصاف نیوز گفت: شما اهل رسانه‌اید و هزینه تبلیغات را می‌دانید. الان همه صنف جمع شوند، چند روز می‌توانیم تبلیغ تلویزیونی بدهیم؟ چند بنر می‌توانیم در سراسر کشور اجاره کنیم؟ چند بیلبورد می‌توانیم بگیریم؟ آقا، برای هیچ مسئولی این سوالات پیش نمی‌آید؟

بانک‌ها علیه کسبه، کنار انحصار

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به سوالی درباره نقش بانک‌ها در شرایط حاکم بر صنف چنین پاسخ داد: الان هر فردی از مردم این کشور پولش را در بانک بگذارد، ۲۳ درصد سود می‌گیرد؟ چطور کالای قسطی می‌فروشند با ۱۸ درصد؟ پیدا کنید پرتقال‌فروش را.

او گفت: اگر بانک آمده است و به فروش کالا اعتبار می‌دهد، چرا به کاسب ۳۰ ساله و ۴۰ ساله و ۶۰ ساله نمی‌دهد. ما ناراحت این بی‌عدالتی‌ها هستیم. بانک که تولید را رها کرده است، در توزیع هم که دارد انحصار درست می‌کند. پس سخنان رهبری چه می‌شود. مگر ایشان نگفتند بانک‌ها نباید بنگاه‌داری کنند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در واکنش به این گفته خبرنگار که این اقدام مصداق بنگاه‌داری بانک‌ها نیست، گفت: اگر بنگاه‌داری نیست، چیست؟ اگر خرید دین است، چرا فقط برای این آقا ممکن است. اگر کمک به توزیع است، چرا انحصاری شده است. همه‌جا دم از شفافیت می‌زنند. خب بیایند این را شفاف کنند که رابطه بانک‌ها با این هایپرهای فروش اقساطی لوازم خانگی چیست؟

پازوکی با نقل خاطره‌ای از سنت بازار گفت: پدربزرگ‌های ما و حاجی‌بازاریی‌های قدیمی به ما شاگردها می‌گفتند روی آبی که از دست رباخوار چکیده، پا نگذار چون این آب نجس است و همه‌جا را به نجاست می‌کشاند. الان در کشور بانک‌ها کاری می‌کنند کاسبی که ۱۰-۲۰ سال، ۵۰ سال ۶۰ سال با آبرو کار کرده و زندگی کرده برود دنبال نزول‌خوار.

او ارزیابی خود در زمینه دخالت بانک‌ها در فروش اقساطی لوازم خانگی را چنین جمع‌بندی کرد: امکان ندارد این رابطه یک رابطه سالم باشد و ما در حال جمع کردن اسناد و مدارکی از تخلف و تقلب‌هایی هستیم که روزی ۳۰ هزار خانوار فروشنده‌های انواع لوازم خانگی را به مخاطره انداخته است.

۷ صنف به خاک سیاه نشسته‌اند

حاج اکبر پازوکی گفت: فقط فروشنده‌های لوازم خانگی نیستند که از این وضعیت ناراضی هستند، شما بروید یافت‌آباد ببینید کسی دیگر مبل می‌خرد؟ صنف مبل، صنف صوت و تصویر، صنف تشک و کالای خواب، صنف چینی و بلور، صنف فرش ماشینی، صنف فرش دست‌باف صنف لوازم فلزی آشپزخانه مانند قابلمه و قاشق چنگال، یعنی ۳۰ هزار واحد صنفی فعال در تهران را به خاک سیاه نشانده‌اند و با تبلیغات کاذب به مردم القا می‌کنند که در شهر نگردید. نه آقا، اتفاقا بگردید. بگردید تا برنگردید سرتان کلاه بگذارند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: این صنوف کم بود، سراغ کامپیوتر و موبایل هم رفته‌اند تا این‌ها را هم بدبخت کنند.

او به محتوای تبلیغات پخش‌شده اشاره کرد و افزود: کاسب را شبیه معتادها کرده‌اند و در یک دخمه نشانده‌اند. آن‌طرف یک فروشگاه بزرگ روشن و پرکالا، که ترافیک هم ندارد، پارکینگ و محوطه بازی کودکان و رستوران هم دارد. مقصر من کاسبم یا شهردار. چرا در امین‌حضور یک پارکینگ طبقاتی نساختند. چرا اجازه دادند این‌همه واحد تجاری ساخته شود اما فکر یک پارکینگ و رستوران نبوده‌اند. کاسب امین حضور هم باید عوارض ترافیک و دود و بی‌فکری مسئولین را بدهد و هم توهین بشنود که دلال است و محتکر است و گران‌فروش است؟

عضو اتاق اصناف ایران با اشاره به انتشار گزارش‌های مردمی از تخلف هایپرهای فروش اقساطی کالا در انصاف نیوز، ضمن تحسین و تشویق رسانه‌ها گفت: از هر طرف که می‌رویم، یک‌جای کار می‌لنگد و به مجموعه‌ای از اشکالات و ایرادات قانونی و حقوقی، شکلی و روشی و مالی می‌رسیم از جمله تفاوت کالای انتخاب‌شده با کالای ارسال‌شده یا دریافت سود مرکب، گران‌سازی تعمدی و… ایراداتی که اگر نگوییم نشانه رانت و تقلب است، حتما نشانه تخلفات گسترده است.

او ادامه داد: در حال جمع‌آوری این اسناد و مدارک هستیم تا به قول معروف، حرف‌مان محکمه‌پسند و استوار باشد.

این فعال صنفی از چانه‌زنی با فروشندگان لوازم خانگی در تهران برای ممانعت از اعتصاب آنان خبر داد و افزود: همکاران ما بارها قصد داشتند مغازه‌های خود را ببندند تا مسئولین را مجبور به پاسخ‎گویی کنند اما با ریش‌سفیدی و خواهش آنان را قانع کرده‌ایم این کار را نکنند. در آستانه نمایشگاه لوازم خانگی هم بنرهای تبلیغاتی یکی از همین شرکت‌ها در امین‌حضور داشت بحران درست می‌کرد که با مذاکره حل و فصل شد. آمده‌اند جلوی مغازه‌های ما زده‌اند در شهر نگردید! اگر جوانی که چند ماه است کار نکرده و حتی اجاره مغازه‌اش را درنیاورده، واکنش احساسی نشان دهد، چه کسی جواب می‌دهد. دستگاه‌های نظارتی کجا هستند؟ چرا مسئولین صدای ما را نمی‌شنوند؟

پازوکی در پایان باز هم مردم را خطاب قرار داد و گفت: فروشندگان لوازم خانگی هم جزئی از مردم و مصرف‌کننده این کالا هستند. می‌دانیم قدرت خریدتان افت کرده و امنیت اقتصادی که اتفاقا مورد تاکید رهبری هم بوده است، در مخاطره قرار گرفته اما این نباید سبب شود که فریب تبلیغات کاذب را بخورید. در شهر بگردید و خوب هم بگردید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. بگردید تا سرتان کلاه نرود.

انصاف نیوز
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما