هشدار درباره فشار ممنوعیت واردات لوازم خانگی روی دوش مردم

1402/10/05

هشدار درباره فشار ممنوعیت واردات لوازم خانگی روی دوش مردم
نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات لوازم خانگی گفت: انحصار و محدودیت نمی تواند منجر به ایجاد رقابت سالم شود و به نفع مردم نیست.
بیش از 5سال است که واردات لوازم خانگی در راستای خروج ارز از کشور و حمایت از تولید ممنوع شده است. در این مدت بازار در قبضه تولیدکنندگان داخلی بود و بیشتر لوازم خانگی خارجی از مبادی قاچاق به کشور وارد شدند. با این حال کردش مالی لوازم خانگی قاچاق به کشور 1.7میلیارد دلار در سال گذشته اعلام شد.

مخبر ابلاغیه واردات کدام کالاها را صادر کرد؟

پس از کش و قوس‌های فراوان خبری مبنی بر آزادسازی واردات لوازم خانگی منتشر شد، محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور در ابلاغیه‌ای اعلام کرد: واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز مشمول مقررات و اجرای اجباری استاندارد معیار مصرف و برچسب انرژی، فقط با دو رتبه برتر انرژی و بر اساس آخرین ویرایش استاندارد ملی معیار مصرف انرژی تجهیزات انرژی‌بر برقی خانگی و گازسوز مشمول مقررات اجرای اجباری، مجاز بوده و باید از واردات تجهیزات مذکور با رتبه‌های انرژی پایین‌تر جلوگیری به عمل آید.

لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی در هاله‌ای از ابهام

پس از نامه معاون اول رییس جمور، محسن شکراللهی -مدیرکل دفتر لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مصوبه اخیر هیئت وزیران فقط شرایط واردات رو اعلام کرده، تصریح کرد: در این مصوبه ذکر نشده که واردات آزاد شده یا خیر.

ممنوعیت واردات مانع فضای رقابتی سالم

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات لوازم خانگی گفت: وزیر صمت پیگر موضوع واردات لوازم خانگی هستند اما بنا به عقیده ی من، انحصار و محدودیت نمی‌تواند منجر به ایجاد رقابت سالم شود و به نفع مردم نیست.

وی با اشاره به این که موافق ممنوعیت واردات لوازم خانگی نیستیم، افزود: فشار ممنوعیت واردات بیشتر بر روی دوش مردم است و منفعتی برای مردم ندارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص کمبود ارز و موانع و چالش های موجود در صنایع عنوان کرد: گفته می شود که برای واردات دارو های سرطانی ارز نداریم و در همان زمان 3.5 میلیارد دلار به یک شرکت واردات کننده چای ارز اختصاص داده می شود. با توجه این موارد، این شائبه برای ما و مردم ایجاد می شود که ارز در کشور وجود دارد اما برای نورچشمی ها است

ال کا ایران
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما