صنعت لوازم خانگی در گرداب تامین ارز

1402/09/21

صنعت لوازم خانگی در گرداب تامین ارز
اخیرا کمیسیون تخصصی صنعت انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران با حضور سیدعلی لطفی‌‌‌زاده مشاور و دستیار ویژه وزیر صمت و گلنار نصرالهی مشاور وزیر صمت و برخی از اعضای انجمن در خانه تشکل‌‌‌های اتاق بازرگانی تهران با موضوع «بررسی مشکلات ارزی واحدهای تولیدی» برگزار شد.
عباس هاشمی دبیر و رئیس ستاد برنامه‌‌‌ریزی و اجرایی انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران نیز به عنوان کسی که از نزدیک با مشکلات صاحبان صنایع لوازم خانگی آشناست، گفت: مسوولان وزارت صمت حاضر در هفتمین کمیسیون «صنعت»، به‌‌‌رغم ضیق‌‌‌وقت و مشغله فراوان دعوت ما را پذیرفتند تا به طور مستقیم مشکلات این صنعت را از زبان صاحبان صنایع و تولیدکنندگان شنیده و کمک انجمن ملی صنایع لوازم خانگی ایران باشند تا تامین ارز موردنیاز خرید مواد اولیه این صنعت با سهولت انجام بگیرد.

او با اشاره به رشد قابل قبول صنعت لوازم خانگی در دوسال اخیر از اعضای حاضر کمیسیون خواست تا با بیان مشکلات، لطفی‌‌‌زاده مشاور ویژه وزیر صمت و خانم نصرالهی را از نزدیک در جریان امور تامین ارز خرید مواد اولیه قرار دهند.

انتظار برای تخصیص ارز تولید را کاهش داد

در ادامه سید سعید رضوانی در نشست کمیسیون تخصصی صنعت انجمن ملی صنعت لوازم خانگی عنوان کرد: وزارت صمت به خوبی از جزئیات میزان مواداولیه، تولید، فروش و … آگاهی داشت و تمام جزئیات تولید واحدهای تولیدی قابل رصد و شناسایی بود؛ اما اتفاقی صورت گرفت که تمام واحدهای تولیدی دچار کاهش تولید شدند که در راستای آن تولید ما نیز حدود ۳۰‌درصد کاهش یافت.

او بیان کرد: به علت کمبود نقدینگی و عدم‌تامین ارز، ناچار شدیم مواد اولیه خود را از بازار آزاد تهیه کنیم. عنوان می‌شود که چه کنیم که بتوانیم به بازارهای صادراتی دست پیدا کنیم اما با شرایط فعلی نمی‌توان در بازارهای صادراتی رقابت کرد.

رضوانی با تاکید بر اینکه اگر می‌‌‌خواهیم به تولیدکنندگان فضا داده شود که اگر فردا درب‌‌‌های واردات لوازم خانگی باز شد بتوانند همچنان تولید کنند، لازم است که تامین و تخصیص ارز به‌‌‌درستی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه بخشنامه‌‌‌های خلق‌‌‌الساعه از وزارت نیرو گرفته تا گمرک، مشکلات جدی پیش روی تولید گذاشته است.

کانتینرها در انتظار تخصیص ارز

شاهین علی‌‌‌محمدی نیز در بخش دیگری از کمیسیون تخصصی «صنعت» انجمن صنایع لوازم خانگی در توضیح مشکلات ناشی از عدم‌تخصیص به موقع ارز به تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی، گفت: در حال حاضر در گمرکات کشور حدود ۴۰ کانتینر در انتظار ترخیص است و هر ماه حداقل ۴۰ کانتینر به آن اضافه می‌شود. امیدوار هستم که تخصیص ارز برای ترخیص هر چه زودتر صورت بگیرد. وی در ادامه گفت: حدود یک ماه و نیم است که مواد اولیه این شرکت در گمرک در انتظار ترخیص است و تقریبا مواد اولیه برای تولید رو به پایان است. از سوی دیگر ما برای واردات یک دستگاه حدود سه بار ثبت‌سفارش کرده‌‌‌ایم اما هر بار با عناوین مختلف آن را رد کردند؛ این در حالی است که این دستگاه تولید داخل ندارد و ما چاره‌‌‌ای جز واردات آن نداریم.

او افزود: با وجود اخذ تبصره ۱۸ و مصوبه رفع موانع تولید اما موفق به دریافت تسهیلات از بانک نشده‌‌‌ایم.

پیش از اجرای برنامه‌‌‌ها از بخش خصوصی مشورت بگیرد

قاسم مصطفوی در خصوص برنامه وزارت صمت مبنی بر ثبت منابع ارزی واحدهای تولیدی که قرار است از سال آینده صورت بگیرد، عنوان کرد: این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد تورم و عملا سهمیه‌‌‌بندی مجدد ارز شود از همین رو درخواست داریم قبل از اینکه این برنامه به مرحله اجرا برسد با بخش خصوصی برای بررسی تمام ابعاد آن، مشورت شود تا به این نتیجه برسیم که آیا این طرح قابلیت اجرا دارد یا خیر.

او با بیان اینکه تامین ارز برای سیستم‌‌‌های پشتیبان به‌‌‌کندی صورت می‌گیرد، گفت: متاسفانه چند سال است که صنایع در تابستان با مشکل کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز مواجه هستند و همین مساله باعث شده تا شرکت‌ها به سمت تامین سیستم‌‌‌های جایگزین بروند.

در این زمینه شرکت‌هایی که صادرات‌محور هستند جریمه می‌‌‌شوند، چرا که وقتی به دلایل مختلف همچون کمبود برق و گاز نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند بسیاری از قراردادهای صادراتی آنها کنسل شده است. برداشت بنده این است که گزارش‌‌‌های دولتی با آن چیزی که تولیدکنندگان با آنها برخورد می‌‌‌کنند تا حدود متفاوت است. برخی از ثبت‌سفارش‌های بیش از ۶۰ روز به علت ناهماهنگی بین دو دفتر لوازم خانگی و ماشین‌‌‌سازی به طول انجامیده است. برای مثال محصول پکیج شوفاژ دیواری سه قطعه آن در لوازم خانگی و چهار قطعه آن در دفتر ماشین‌‌‌سازی است؛ همین مساله باعث شد دو قطعه ماشین‌‌‌سازی که به آن ارز تخصیص نیافت را نتوانیم وارد کنیم و همین مساله منجر به توقف تولید پکیج شوفاژ دیواری شد.

ثبت‌سفارش برای واردات ماشین‌‌‌آلات با مشکل جدی روبه‌‌‌رو است

در بخش دیگری اشکان کاووسی به راه‌‌‌اندازی مجدد این شرکت با فراز و نشیب‌‌‌های بسیار اشاره کرد و توضیح داد: ما امسال مجددا برای ثبت‌سفارش‌های خود اقدام کردیم که از همان ابتدا در سامانه ثبت‌سفارش‌های این شرکت را مردود کردند.

او از مشکلات ثبت‌سفارش برای واردات ماشین‌‌‌آلات انتقاد کرد و افزود: امیدواریم تامین مالی و تخصیص ارز برای واحدهای تولیدی به‌‌‌زودی برطرف شود.

کاهش چشمگیر تقاضای کولرآبی به بازار عراق

در ادامه حمیدرضا مهدیان، با بیان این مطلب که حدود ۸۰‌ درصد صادرات لوازم خانگی ما کولر آبی بود که این محصول یک کالای قدیمی ۷۰ ساله است که بیشتر تقاضای آن در بازار عراق بود، گفت: سهم بازار صادراتی این محصول نیز در چند سال اخیر به دلیل تغییر سلیقه مردم کشور عراق به طور چشمگیری کاهش یافته و درآمد صادراتی این کالا به شدت ریزش داشته است.

او با تاکید بر اینکه لازمه توسعه صادرات، نیازمند روش صحیح و رقابت‌‌‌‎پذیری است، عنوان کرد: برای مثال در حال حاضر یک عدد کولرآبی با وزن ۱۰۰ کیلو را ۲۰۰ دلار صادر می‌‌‌کنیم این در حالی است که برای واردات یک گوشی موبایل ۶۰۰ دلار ارز خارج می‌‌‌کنیم؛ از همین رو می‌توان نتیجه گرفته که ما به هیچ عنوان مزیت رقابتی برای صادرات نداریم.

جایگاه ویژه صنعت لوازم خانگی در اشتغال‌زایی

علیرضا عراقی در نشست کمیسیون تخصصی صنعت انجمن ملی صنعت لوازم خانگی مصوب اصلی مشکلات ارزی را بانک مرکزی دانست و عنوان کرد: به صورت ناگهانی برای تامین ارز بانک مرکزی به مشکل خورد و بسیاری از این واحدهای تولیدی ثبت‌سفارش کردند و پول‌‌‌های خود را واریز کردند که بر اساس آن باید یک‌ماهه تخصیص ارز صورت می‌‌‌گرفت، اما به یک‌باره بانک مرکزی اعلام کرد که امکان تخصیص ارز را ندارد.

او ادامه داد: با وجود اینکه عمق تولید این واحد تولیدی ۸۰‌ درصد است، اما به چالش جدی کشیده شده‌‌‌ایم. عراقی به سهم بالای اشتغال‌زایی در صنعت لوازم خانگی اشاره کرد و خواستار توجه ویژه به این صنعت شد.

اجازه دهید تولیدکننده آزادانه از ارز خود استفاده کند

نوید ایزدپناه در ادامه کمیسیون صنعت با بیان اینکه بیش از ۲هزار و ۵۰۰ پرسنل در واحد تولیدی استیل البرز مشغول به کار هستند، گفت: سال‌ها صادرکننده نمونه بودن خود گویای تلاش این مجموعه برای حفظ تولید کیفی لوازم خانگی در کشور است. با استناد به دیدارهای مکرر خود با آقای لطفی‌‌‌زاده به منظور تسهیل در ثبت سهمیه ارزی، افزود: امروز که در خدمت شما هستم به جرات می‌‌‌گویم هیچ اتفاقی تازه‌‌‌ای در این زمینه در مجموعه استیل البرز نیفتاده است.

قوانین دست‌‌‌وپا گیر و بوروکراسی حاکم بر صنعت موضوع دیگری بود که وی به آن اشاره داشت و افزود: نافی زحمات شما به نمایندگی از بخش تولید در همراهی با تولیدکنندگان نیستم، اما این تلاش‌‌‌ها برای تولیدکنندگان تسهیل خاصی را در برنداشته است.

ایزدپناه به نامه اخیر انجمن ملی صنایع لوازم خانگی به معاون اول رئیس‌جمهور اشاره کرد و ادامه داد: از گشایش پرونده تا تحویل کالا به درب کارخانه در صنعت لوازم خانگی بیش از ۸ ماه زمان نیاز است، بنابراین چنانچه نسبت ثبت‌سفارش را به نسبت ثبت برگ سبز تعیین کنیم باید نسبت ۲۰ به دوازدهم رعایت شود.

او ابراز داشت: برخی از واحدهای تولیدی که امروز بلوغ یافته و به کف نیاز ارزی خود رسیده‌‌‌‌‌‌اند، با وضع امروز ارز راهی جز کاهش تولید ندارند.

به اعتقاد ایزدپناه، سرکوب قیمت نتیجه‌‌‌ای جز سهمیه‌‌‌بندی را به دنبال ندارد. وقتی بانک مرکزی اعلام کرد که تمام ارز کشور را باید خریداری کرده و به فروش برساند و قیمت در کنترل این بخش باشد، زنگ هشدار کاهش صادرات زده شد! به همین غلت باید صنعتگر مجاز باشد تا از ارز خود آزادانه استفاده کند.

او در انتها پیشنهاد داد تا تولیدکنندگان لوازم خانگی لیست کالاهای استفاده از غیر ‌را به وزارت صمت پیشنهاد دهند.

دولت باید ما را از محدودیت ارزی مطلع می‌‌‌کرد

در انتهای نشست تخصصی کمیسیون صنعت حسین رمضان‌‌‌زاده، نیز با تشریح مشکلاتی که این صنعت با آنها موجه است، گفت: مایه تعجب است که مسوولان حاضر از نبود مشکل در بخش تامین ارز سخن می‌‌‌گویند، این در حالی است بر هیچ یک از صاحبان صنعت حاضر در جمع پوشید نیست که مشکل تامین ارز خرید مواد اولیه به قوت خود باقی است.

او معتقد است: در حال حاضر مجموعه دیپویت ۱۵ پرونده تخصیص ارز دارد که انجام نشده و با حذف ترخیص ۹۰ درصدی، ما دیگر نمی‌توانیم مواداولیه را تامین کنیم. اما کاش قبل از اعلام به تولیدکنندگان و ایجاد تکلیف برای ما، مسوولان به طور صریح بفرمایند که مشکل محدودیت ارز وجود دارد تا تولیدکننده با شفافیت پاسخ سوال خود را دریافت کنند.

به گفته رمضان‌‌‌زاده، در حال حاضر جلوی واردات قالب‌‌‌ها و ماشین‌‌‌آلات گرفته شده است. متاسفانه‌‌‌ درخواست واردات برای دستگاه‌‌‌های خاص تولید بار‌‌‌ها رد می‌شود و برای دیپوینت که در حال طرح توسعه است، مشکل بزرگی است.

او بیان کرد: در حال حاضر بار این شرکت رسیده و بیش از ۳۰ کانتینر در گمرکات در انتظار ترخیص است.‌ ای کاش قبل از اینکه دولت تولیدکنندگان را ترغیب و تشویق به افزایش تولید می‌‌‌کردند عنوان می‌‌‌کرد که محدودیت ارزی وجود دارد تا هر کس با علم به این موضوع زیرمجموعه خود را تجهیز و توسعه دهد. این شرکت ۴۰۰ پرسنل خود را به‌هزار پرسنل افزایش داده و همه به خوبی می‌‌‌دانند زمانی که شرکت‌ها توسعه پیدا می‌‌‌کنند به‌‌‌راحتی نمی‌توانند تلاطم‌‌‌ها را کنترل کنند.

رمضان‌‌‌زاده در انتها به موضوع آزادسازی واردات صنعت لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: زمانی که وزارت صمت نمی‌تواند ارز صنایع داخلی را تامین کند بر چه اساس و محاسباتی به دنبال واردات لوازم خانگی است؟
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما