رکود ۹۰ درصدی در بازار لوازم خانگی

1402/10/20

رکود ۹۰ درصدی در بازار لوازم خانگی
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان این که فروش اقساطی توسط سراهای بزرگ باعث اختلال در کار بیش از ۸ صنف شده است، گفت: رکود در صنف لوازم خانگی حداقل بالای ۹۰ درصد است.
اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درخصوص وضعیت خرید و فروش در بازار لوازم خانگی گفت: وضعیت هر روز بدتر از قبل می‌شود.

پازوکی در مورد احتمال رونق بازار لوازم خانگی در ماه‌های آخر سال و شب عید گفت: اگر جیب مردم پر پول شود و سراهای فروش اقساطی لوازم خانگی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اجازه فعالیت به کاسب خرده فروش را بدهند بله بازار رونق می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در زمان تاسیس سراها و شهر لوازم خانگی، کارشناسی‌های لازم انجام شده و مسئولان نظر شما را جویا شده اند یا نه، گفت: خیر، می‌گذارند کار که تمام شد، آن وقت دنبال آسیب‌شناسی می‌روند. ضمن این که فقط صنف لوازم خانگی با این معضل مواجه نیست، امروز 8 صنف از جمله مبل‌فروشان، فرش دستباف و ماشینی و صنف چینی و بلور هر کدام به فراخور خودشان با این چالش درگیر و در حال ضربه خوردن هستند.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی رکود در این صنف حداقل بالای 90 درصد است.

پازوکی در مورد احتمال آزادسازی واردات لوازم خانگی و میزان تاثیر آن بر ایجاد فضای رقابتی در بازار نیز گفت: با واردات به شرط ورود تکنولوژی و ماشین‌آلات روز دنیا موافق هستم، به گونه‌ای که کالایی که وارد می‌شود به تولید در داخل کشور و صادرات به خارج منجر شود.

وی افزود: واردات کالایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود اشتباه است، چون تولیدکننده سرمایه‌گذاری کرده و دولت هم از تولیدکننده حمایت کرده و باید حواسش باشد تا چیزی وارد نکند که تولید می شود، تا ارز هدر نرود و نیروی کار بیکار نشوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره کیفیت لوازم خانگی داخلی نیز گفت: لوازم خانگی ما حرف برای گفتن دارد و به آن اطمینان داریم. تولیدکننده اگر کالای بی‌کیفیت تولید کند به خودش ضرر زده و بازار و در نهایت سرمایه خود را از دست می‌دهد، به همین دلیل کالای بی‌کیفیت تولید نمی‌کند.

پازوکی در مورد این سوال که با ممنوعیت واردات، جای برندهای خارجی چگونه پر شد، گفت: کالای ایرانی و یک مقدار هم کالای قاچاق به صورت کوله‌بری پاسخگوی تقاضای مردم بوده است.

در شرایطی که بازار لوازم خانگی در رکود است، فروش قسطی توسط سراهای بزرگ لوازم خانگی هم به چالش بزرگی برای خرده فروشان این صنف تبدیل شده و رکود بیشتر برای آنها به ارمغان آورده است. پازوکی، رییس اتحادیه فروشندگان لوزام خانگی پیش از این بارها نسبت به این روند هشدار داده و حضور بانک‌ها در پشت صحنه فروش قسطی لوازم خانگی را عامل اصلی این وضعیت دانسته است.

با شدت گرفتن این انتقادات توسط کسبه، حالا سیاح، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد خبر داده است که حمایت‌ خارج از قاعده بانک‌ها از فروشگاه‌های بزرگ به شورای رقابت ارجاع شده و بانک‌‌ها باید از ایجاد اخلال در فضای رقابتی صنوف خودداری کنند.

در شرایطی که فروش اقساطی لوازم خانگی برای مردمی که با افت قدرت خرید مواجه هستند، جذاب و فریبنده است، باید منتظر ماند و دید آیا شورای رقابت می‌تواند کمکی به کسبه کند یا نه.

اکونگار
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما