لزوم استفاده از تکنولوژی در لوازم خانگی

1402/11/23

لزوم استفاده از تکنولوژی در لوازم خانگی
یک فعال حوزه صنعت می‌گوید حتی اگر مرزها را ۱۰ سال دیگر هم بسته نگاه داریم دلیل نمی‌شود که مصرف‌کننده داخلی تن به خرید محصولات فاقد تکنولوژی بدهد.
مصرف کنندگان بویژه نسل جدید تمایل بیشتری برای استفاده از فناوری و هوش مصنوعی در وسایل مصرفی دارند و این موضوع ضرورت ورود به صنعت نسل چهارم و پنجم را متذکر می شود که خود، هوش مدیریتی لازم دارد.

گردش مالی صنعت لوازم‌خانگی در سال به‌ طور متوسط ۶.۵ تا هفت میلیارد دلار است و کشورهای منطقه در سال بین ۳۷ تا ۳۸میلیارد دلار لوازم‌خانگی وارد می‌کنند. بنابراین صنعت لوازم‌خانگی ایران با توجه به نرخ پایین ‌دستمزدها، مزیت‌های حمل‌ونقل، نرخ ارزان انرژی این پتانسیل را دارد که بازار داخل و منطقه را پوشش دهد.

با استفاده از محصولات هوشمند در دنیا چند سالی است که مفهوم اینترنت اشیا با سرعت در حال رشد است. این مفهوم به طور ساده به معنی ارتباط با دستگاه های مختلف از طریق شبکه و اینترنت است یعنی کار با هر ابزار الکترونیکی بدون نیاز به اینکه به صورت فیزیکی از آن استفاده شود.

اکنون با کمک لوازم مصرفی هوشمند، تکنولوژی هوش مصنوعی و نرم افزارهایی که روی دستگاه ها نصب می شود، می توان قسمت اعظمی از فعالیت های آشپزخانه، سیستم روشنایی و حتی کنترل تلویزیون خود را، هرکجا که بود در دست گرفت.

تقاضای محصولات صنعتی هوشمند توسط عواملی مانند پیشرفت سری در فناوری اطلاعات و ارتباطات بی سیمی، نفوذ روزافزون خانه های هوشمند به زندگی خانواده ها، افزایش تمایل مصرف کنندگان به استفاده از لوازم خانگی هوشمند و همچنین با افزایش یافتن قدرت خرید آنها هدایت گردیده است؛ به طوری که براساس محصولات نهایی، لوازمی مانند ماشین های لباسشویی هوشمند، در سال ۲۰۲۱ بیشترین سهم را با بیش از۴۵/۳۱ درصد از درآمد جهانی به خود اختصاص داده است.

تغییر ذائقه مصرف‌کننده

احسان مطلبی یکی از فعالان حوزه صنعت در خراسان رضوی در این رابطه می گوید: تورم موجب افزایش هزینه‌های تولید شده است و علاوه بر آن، تفاوت نرخ ارز نیمایی و آزاد آسیب‌های جدی به صادرات وارد کرده است.

وی به ما می گوید: اگر چه در طی چند سال گذشته با حمایت دولت سعی شده تا از واردات به ویژه در برخی از صنایع مانند لوازم خانگی خارجی به بازارهای داخلی جلوگیری شود و به این شکل از تولید کننده داخلی حمایت شود اما حتی اگر مرزها را ۱۰ سال دیگر هم بسته نگاه داریم دلیل نمی‌شود که مصرف کننده داخلی تن به خرید محصولات فاقد تکنولوژی بدهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مصرف کننده و به ویژه نسل جدید تمایل بیشتری برای استفاده از تکنولوژی در وسایل مصرفی از خود نشان می دهد به ما می گوید: امکاناتی همچون اینترنت اشیاء و سایر فناوری های جدید به کارگرفته شده در تولیدات جدید جهانی موجب ایجاد جذابیت و کشش برای خرید شده است.

این تولیدکننده اذعان می کند: یکی از دلایل ترغیب مصرف کننده داخلی به سمت محصولات تولیدشده خارجی، برخورداری برندها از تکنولوژی روز دنیا و کیفیت مطلوب محصو لات تولیدشده خارجی است لذا اگر ما تولیدات خود را با فناوری همراه نکنیم از غافله و بازار رقابت عقب خواهیم ماند.

محدودیت‌های توسعه

مطلبی ابراز می کند: در این راستا دل خوش کردن به صدور مجوز تولید و ایجاد کارگاه ها و شرکت های خرد در صنایع و یا شهرک های صنعتی راه به جایی نمی برد بلکه پیشنهاد می شود تا با ادغام شرکت های کوچک و همکاری با واحدهای بزرگ و زیرنظر یک بخش خصوصی مستقل، برندسازی در کشور صورت گیرد تا بتوان برای ورود در عرصه خارجی موفقیت های بیشتری را کسب کرد.

وی ادامه می دهد: این در حالی است که موضوع تحریم‌ها همچنان تداوم دارد که با خود مشکلاتی همچون زیاد شدن هزینه صادرات، محدودیت نقل و انتقالات ارزی، عدم‌اتصال به شبکه ارزش جهانی تولید و تجارت را به دنبال دارد.

مطلبی ابراز می کند: در کنار مشکلات یادشده، محدودیت منابع ریالی از سوی بانک‌ها و سیاست‌های انقباضی بانکی سبب شده است تا هزینه‌های سرمایه‌گذاری افزایش یابد.

وی اذعان می کند: با توجه به حضور جدی رقبای خـارجی در منطقه و اسـتفاده آنـان از فنـاوری اطلاعات و ارتباطات در این بازار، موقعیت رقابتی شرکت‌های داخلـی در شـرایط نـامطلوبی قـرار دارد و الزم است با نگاهی علمی و دقیق، استراتژی مناسـب رقابـت در بازارهـای داخلـی طراحـی شود تا بنگاه ها بتوانند بر اساس آن ازاستراتژی های مناسبی استفاده کنند.

وی تاکید می کند: صنعت لوازم خانگی تنها زمانی موفق خواهد بود که از طرفی بتواند خود را پا به پای تغییرات تکنولوژی بروز نموده و حتی نوآوری‌هایی در این زمینه ارائه دهد و از طرف دیگر از توان رقابتی خوبی به ویژه در حوزه قیمت برخوردار باشد.

مطلبی اذعان می کند: تجربه کشورهای همسایه به خصوص ترکیه نشان می دهد توسعه روابط با کشورهای صاحب نام در عرصه تولید مشترک، منجر به ورود فناوری و تقویت صنعت می شود و لذا ما نمی توانیم به سایر کشورها پشت کنیم و فقط بر خودکفایی با امکانات داخلی اصرار بورزیم.
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما