1397/12/25

راهکارهایی برای طولانی تر کردن عمر فرش
فرش دستباف هنری فاخر که با چشم و دست و احساس خلق می شود و زینت بخش خانه های ماست.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، در این روزها که همه به فکر خانه تکانی و شستن فرش ها هستند، برای حفظ ارزش این هنر قیمتی یعنی فرش دستباف نکاتی را باید رعایت کرد:

+این فرش ها نباید در خانه شسته شوند؛ بنابر جنس فرش باید قالیشو یی را انتخاب کرد، زیرا ممکن است در قالیشویی فرش را با مواد شیمیایی یا اسیدی شستشو دهند که در این حالت فرش دچار پوسیدگی و تخریب بافت آن می شود و این پوسیدگی با گذشت مدتی تشدید خواهد شد.

+اگر فرش در منزل شسته شود، ماندن آب در فرش موجب پوسیدگی و پارگی فرش می شود، پس اگر آب به فرش برسد باید آن را در محلی قرار داد که هرچه سریع تر خشک شود.

+استفاده از مواد سفید کننده برای تمیز کردن ریشه فرش موجب پوسیدگی آن خواهد شد.

+فرش را نباید در مکان های گچی و آهکی پهن کرد؛ به دلیل قلیایی بودن گچ و آهک فرش دچار پوسیدگی خواهد شد.

+برای تا کردن فرش در طولانی مدت حتما آن را برعکس یا پشت و رو تا کنید؛ در این روش هم مکان کمتری اشغال می شود و هم اینکه فرش به صورت کوچک تا می شود و خط تا روی فرش نمی افتد و به آن آسیبی نمی رسد.

+هنگام لوله کردن فرش از تنباکو یا نفتالین استفاده کنید؛ فرش هایی که به مدت طولانی در داخل کمد یا اتاق های تاریک نگه داری می شوند دچار پوسیدگی می شوند.

+اگر فرش دچار پارگی شد باید بلافاصله ترمیم شود تا آسیب فرش بیشتر نشود.

+برای زیبایی یا تمیز نگه داشتن ریشه فرش از چسب استفاده نکنید؛ این کار باعث انتقال مواد شیمیایی به بافت فرش می شود و در هنگام کندن چسب ریشه های فرش را نیز جدا خواهد کرد.

+هنگام استفاده از جاروبرقی برای فرش‌های دستباف تلاش کنید رو به خواب فرش جارو بزنید؛ در غیر این صورت گرد و خاک وارد الیاف فرش می‌شود همچنین زمان جارو زدن از سر فرچه‌ای جاروبرقی استفاده شود.

عمر فرش به شیوه نگهداری آن بستگی دارد؛ با توجه به آنچه که در مورد نگهداری فرش گفته شد، کارشناسان معتقد هستند که هرچه فرش دستباف کمتر شسته شود عمر فرش طولانی تر خواهد بود.

برچسب ها:

فرش دستباف ،فرش 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما