گام‏‏‌های صنعت لوازم‏‏‌خانگی برای کاهش مصرف انرژی

1402/11/11

گام‏‏‌های صنعت لوازم‏‏‌خانگی برای کاهش مصرف انرژی
با وجود تفاوت چشمگیر شدت انرژی بین صنایع لوازم‌‌‌خانگی و کل صنایع اما روند رو به کاهش شدت انرژی در چهار سال اخیر حاکی از برنامه‌‌‌ریزی بنگاه‌‌‌های تولید لوازم‌‌‌خانگی برای کاهش وابستگی به انرژی بوده است.
معدل شدت مصرف انرژی در صنایع لوازم‌‌‌خانگی ایران طی حدود یک دهه حدود ۳۳‌درصد کمتر از کل صنعت کشور بوده و این در حالی است که رشد این صنعت با فعالیت بیش از‌هزار و ۶۰۰ کارخانه و سرمایه‌گذاری ۸۰‌هزار میلیارد تومان همراه بوده است و در مقایسه با توسعه دیگر صنایع که افزایش بار روی شبکه انرژی داشته‌‌‌اند، می‌توان به عنوان یک صنعت سبز بر توسعه کمی و کیفی آن در سیاست‌‌‌های صنعتی متمرکز شد.

گردش مالی ۶.۵ میلیارد دلاری بازار لوازم خانگی ایران که در سال‌های گذشته در سایه تلاش صنایع برای افزایش سهم خود از تولید و بازار فراهم شده است، با پشتوانه سرمایه‌گذاری‌های جدید در این صنعت و توسعه توان تولید گذشته ایجاد شده است. بر همین مبنا حجم سرمایه‌گذاری در صنعت لوازم خانگی ۸۰ همت است که بالای ۸۵‌درصد از این سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی و بنگاه‌‌‌های غیردولتی انجام شده است و سهم شرکت‌های شبه‌دولتی در مالکیت صنایع لوازم خانگی به حدود ۱۵درصد می‌رسد؛ ورود سرمایه‌‌‌ای با این اندازه به یک صنعت سیگنال‌‌‌های مختلفی می‌تواند برای تصمیم‌گیران توسعه صنعتی در کشور داشته باشد و مسیر ایجاد زیرساخت‌‌‌ها و تسهیل تولید را روشن‌‌‌تر کند.

علاوه بر اشتیاقی که برای سرمایه‌گذاری در این صنعت وجود داشته است، توسعه کارخانه‌‌‌های تولیدی لوازم خانگی، تعداد آنها را بنابر گزارش وزارت صمت به یک‌هزار و ۶۰۰ کارخانه در بخش‌های تولید لوازم‌‌‌خانگی بزرگ و کوچک رسانده است که با وجود رشد واحدهای تولیدی اما شدت مصرف انرژی در این صنعت در سال‌های اخیر رو به کاهش بوده است؛ صنعت لوازم خانگی توانسته به‌رغم جذب سرمایه و افزایش ظرفیت تولید، بار خود را از سبد انرژی کشور کمتر کند. شدت انرژی که رابطه مصرف انرژی و تولید هر واحد کالا را نشان می‌دهد، حاکی از افزایش شدت انرژی در کل صنایع در مقایسه با صنعت لوازم خانگی است؛ این در حالی است که صنعت لوازم خانگی که میزان انرژی‌‌‌بری چندانی هم نداشت اما توانست طی یک دهه، نسبت شدت انرژی خود را با کل صنایع از ۴۷‌درصد به حدود ۱۵‌درصد کاهش دهد.

سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که صنایع لوازم خانگی علاوه بر اینکه ذاتا، مصرف انرژی پایینی دارند، چقدر توانسته‌اند از نتایج افزایش تحقیق و توسعه به منظور کاهش شدت انرژی و افزایش تولید بهر‌‌‌ه‌‌‌مند شوند؟ با وجود تفاوت چشمگیر شدت انرژی بین صنایع لوازم‌‌‌خانگی و کل صنایع اما روند رو به کاهش شدت انرژی در چهار سال اخیر حاکی از برنامه‌‌‌ریزی بنگاه‌‌‌های تولید لوازم‌‌‌خانگی برای کاهش وابستگی به انرژی بوده است. حال با اینکه صنعت لوازم‌‌‌خانگی گام‌‌‌های علمی و عملی برای صرفه‌‌‌جویی در حوزه انرژی ‌برداشته است و باید از سوی دولت به عنوان صنعت کم‌‌‌مصرف مشمول تشویق شود اما در زمان قطع برق صنایع، هم‌‌‌ردیف صنایع پرمصرف با آن برخورد شده و در فصل تابستان دو روز در هفته مشمول برنامه خاموشی می‌شود.

آهام ایران
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما