لوازم پخت‌ و پز در صدر آگهی‌های لوازم خانگی دیوار قرار گرفت

1402/11/18

لوازم پخت‌ و پز در صدر آگهی‌های لوازم خانگی دیوار قرار گرفت
روند انتشار آگهی‌های لوازم خانگی در دیوار از ابتدای سال، ماه‌به‌ماه، افزایش می‌یابد و در تابستان به اوج خودش می‌رسد.
در ده ماه نخست امسال، کاربران دیوار ۸۸ برند لوازم خانگی را ۱۲ میلیون بار جستجو کرده‌اند. در میان این جستجوها، برندهای کره‌ای ال‌جی (با ۱۶ درصد) و سامسونگ (با ۱۲ درصد) همچنان پرطرفدارترین برندهای این لوازم به‌شمار می‌روند.

فکر می‌کنید ایرانی‌ها در ۱۳۸ میلیون بار جستجوی لوازم خانگی بیشتر به دنبال کدام کالاها بوده‌اند؟ یخچال و فریزر، لباس‌شویی یا لوازم پخت‌وپز؟ داده‌های دیوار می‌گوید اجاق و لوازم پخت‌وپز. حالا حدس می‌زنید اشخاص بیشتر لوازم خانگی را آگهی می‌کنند یا فروشگاه‌ها؟ آگهی‌های شخصی پرمشتری‌ترند یا آگهی‌های فروشگاهی؟

در ۱۰ ماه اول امسال اکثر آگهی‌های لوازم خانگی را آگهی‌گذاران شخصی منتشر کرده‌اند. در واقع ۹۷ درصد این آگهی‌ها شخصی هستند و فقط ۳ درصدشان را فروشگاه‌های فعال در دیوار آگهی کرده‌اند. با این حال، میانگین بازدید و اقدام به تماس با آگهی‌های فروشگاهی بسیار بالاتر از آگهی‌های شخصی است. در این مدت، بازدیدکنندگان از هر آگهی فروشگاهی به طور میانگین ۸۳۶ بار بازدید کرده‌اند؛ یعنی ۴ برابر آگهی‌های شخصی. همچنین، به طور میانگین ۲۹ بار اقدام به تماس با هر آگهی فروشگاهی کرده‌اند که ۵ برابر هر آگهی شخصی است. به همین دلیل، سعی کرده‌ایم کمی دقیق‌تر آگهی‌های فروشگاهی این لوازم را در دیوار بررسی کنیم.

در این بررسی، به سراغ زیردسته «لوازم خانگی برقی» در دیوار رفته‌ایم.

باز هم کره‌ای‌ها!

تنوع برندهای لوازم خانگی که در دیوار جستجو شده بسیار زیاد است. مشتریان این لوازم ۸۸ برند را نزدیک به ۱۳ میلیون بار در کنار نام این کالاها جستجو کرده‌اند. این برندها متعلق به کشورهای متنوعی هم هستند. از ترکیه و فرانسه تا چین و آمریکا. جالب است که نیمی از این جستجوها را به ترتیب برندهای ال‌جی، سامسونگ، اسنوا، بوش و دوو در اختیار دارند. ظاهرا برندهای کره‌ایِ ال‌جی و سامسونگ، با وجود منع واردات، همچنان محبوب‌ترین برندهای لوازم خانگی به‌شمار می‌روند. این دو برند در مجموع ۲۸ درصد کل جستجوهای شامل نام برند را در اختیار دارند. احتمالا سهم حدود ۷ درصدی هر یک از برندهای ایرانی اسنوا و دوو را، که در جمعِ پنج برند اول قرار گرفته‌اند، باید به دلیل قیمت پایین‌تر آن‌ها و البته تبلیغات وسیعی دانست که برندهای خارجی از آن محرومند. داده‌های دیوار در گزارشی که چندی پیش منتشر شد نشان می‌داد که برای تلویزیون هم هنوز جستجوی برندهای کره‌ای در این پلتفرم صدرنشین است.

اجاق‌های پرجستجو

کاربران دیوار بیشتر در جستجو کدام لوازم خانگی هستند؟ بررسی جستجوهای لوازم خانگی نشان می‌دهد اجاق و لوازم پخت‌وپز بالای فهرست قرار دارد. در مجموع و در این ۱۰ ماه، کاربران بیش از ۱۳۸ میلیون بار انواع لوازم خانگی را جستجو کرده‌اند.

در این میان، اجاق و لوازم پخت و پز با ۲۹ درصد جستجوها رتبه اول را دارند. پس از آن با فاصله کمی یخچال و فریزر قرار دارد و ماشین لباس‌شویی سوم است. این سه نوع کالای خانگی دوسوم کل جستجوها را به خودشان اختصاص داده‌اند.

فصل داغ لوازم خانگی

روند انتشار آگهی‌های لوازم خانگی در دیوار از ابتدای سال، ماه‌به‌ماه، افزایش می‌یابد و در تابستان به اوج خودش می‌رسد. با شروع پاییز و در مهر ماه این روند کاهش می‌یابد و هر چه به فصل سرما نزدیک‌تر می‌شویم، از میزان انتشار این آگهی‌ها هم کم می‌شود.

این روند تقریبا در مورد همه این لوازم برقرار است؛ فقط افزایش قابل توجه آگهی‌های یخچال و فریزر زودتر از بقیه اقلام و از اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود. بیشترین آگهی هم در میان تمام ماه‌ها متعلق به مرداد است.

فروشگاه‌های لوازم خانگی در دیوار

آگهی‌گذاران فروشگاهی بیش از همه برای «اجاق‌گاز و لوازم برقی پخت‌وپز» آگهی منتشر کرده‌اند. این زیردسته ۲۵ درصد کل این آگهی‌ها را در اختیار دارد. پس از آن «یخچال و فریزر» (با ۲۰ درصد) و «ماشین لباسشویی و خشک‌کن لباس» (با ۱۳ درصد) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این لوازم مجموعا ۵۸ درصد کل آگهی‌های فروشگاهی را به خودشان اختصاص داده‌اند.

با این حال، خریداران بیش از همه متقاضی یخچال‌ و فریزر بوده‌اند و به طور میانگین ۴۵ بار اقدام به تماس با هر یک از آگهی‌های این لوازم کرده‌اند. بعد از آن بیشترین میانگین اقدام به تماس متعلق به ماشین لباس‌شویی (با ۳۱ بار) است. اجاق‌گاز و لوازم پخت‌وپز که بیشترین سهم را از آگهی‌ها داشته‌اند، از نظر میانگین اقدام به تماس (با ۲۹ بار) در رتبه سوم قرار دارند. ماشین ظرف‌شویی هم در این رتبه با لوازم پخت‌وپز مشترک است.

نو و دست دوم

در مورد انتشار آگهی‌های نو و دست دوم هم بین آگهی‌های شخصی و فروشگاه اختلاف قابل توجهی وجود دارد. آگهی‌های دست دوم شخصی ۴ برابر آگهی‌های نو آن‌هاست؛ در حالیکه این نسبت برای آگهی‌های فروشگاهی کاملا برعکس است. حدود ۸۰ درصد آگهی‌های لوازم خانگی‌ای که فروشگاه‌ها در دیوار منتشر کرده‌اند مربوط به کالاهای نو و حدود ۲۰ درصدشان دست دوم است.

احتمالا به همین دلیل است که آگهی‌های فروشگاهی مشتریان پروپاقرص‌تری دارند. ظاهرا مشتریانِ جدی لوازم خانگی در دیوار به دنبال اقلام نو هستند.

فروشگاه‌های کدام استان‌ها در دیوار فعال‌ترند؟

اگر تعداد آگهی‌های منتشرشده را نسبت به جمعیت هر استان بسنجیم، فروشگاه‌های قم در صدر جدول قرار دارند. آگهی‌گذاران فروشگاهی استان‌های خراسان رضوی و البرز رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند.

مشتریان جدی این لوازم اما کاربران استان‌های فارس، خوزستان و تهران هستند. اهالی فارس با میانگین ۴۰ بار اقدام به تماس با هر آگهی فروشگاهی اول هستند. پس از آن‌ها خوزستانی‌ها و تهرانی‌ها هستند که به طور میانگین ۳۶ بار برای تماس با هر آگهی اقدام کرده‌اند.

بازار بی‌رقابت

نزدیک به ۱۴ میلیون بار جستجو در ماه (به طور میانگین) برای لوازم خانگی در دیوار ابعاد این بازار را به خوبی نشان می‌دهد. از سوی دیگر، در صدر بودن برندهای کره‌ای در این جستجوها، که مدت قابل توجهی است امکان فعالیت در این بازار را ندارند، و همچنین گزارش‌های میدانی نظیر گزارش تجارت‌نیوز در بهار سال گذشته تأیید می‌کند که این منع و محدودیت نتوانسته باعث بهبود کیفیت تولیدات داخلی و جلب رضایت شهروندان ایرانی شود. انحصار تولیدات داخلی در این بازار به مرور زمان می‌تواند همان بلایی را بر سر محصولات خانگی آورد که بر سر خودروهای به اصطلاح «وطنی و ملی» آورده. صنعت و اقتصاد مقتضیاتی دارد که اگر نادیده گرفته شود، دودش قبل از هر چیز به چشم مصرف‌کننده می‌رود.

اقتصادآنلاین
عکس های مرتبط
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما