فریب گارانتی برای کالا‌های وارداتی

1402/12/02

فریب گارانتی برای کالا‌های وارداتی
آمار گمرک نشان می‌دهد در۱۰ماهه گذشته بیش از۱۲میلیون دستگاه تلفن همراه به ارزش ۲.۵میلیارد دلار وارد کشورشده که بخشی ازآن به شیوه تجاری وبخشی دیگربه شیوه مسافری است. جزئیات آمار واردات بیانگر آن است که دو میلیارد و ۳۱۰میلیون دلار به شیوه تجاری و ۲۳۳میلیون دلار با روش مسافری واردکشور شده است. بخش اندکی ازعرضه موبایل‌های واردشده به کشور با چالش روبه‌رو شد.
نکته‌ای که مردم باید به آن توجه کنند گارانتی وچگونگی خدمات پس ازفروش است. اکنون بخش قابل توجهی از لوازم‌خانگی بدون گارانتی عرضه می‌شود که اغلب تقلبی است، همچنین موبایل‌هایی که قانونی وارد نشده‌اند وارزان‌تر به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند. چند سالی است که قانون رجیستری در ایران اجرا می‌شود و گوشی‌های تلفن همراه اگر به‌صورت قانونی وارد نشده باشند، پس از یک ماه آنتن‌دهی آن‌ها قطع می‌شود؛ مشکلی که اکنون درگوشی‌های تلفن همراه آیفون۱۴و۱۵ قابل مشاهده است. پس ازاجرای‌قانون رجیستری واردکنندگان بایداعلام می‌کردند خدمات پس ازفروش محصول واردشده توسط کدام شرکت انجام می‌شود. درواقع بایدنمایندگی ارائه خدمات آن کالا معرفی می‌شد. درموضوع کوروش‌کمپانی مسأله‌ای به نام خدمات پس ازفروش به چشم می‌خورد.

با این‌که مالک این فروشگاه اعلام کرده بودکه خودش از بازار دبی گوشی‌ها را ارزان‌تر خریداری می‌کرده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد موبایل‌هایی که توسط این فروشگاه عرضه شده، دارای گارانتی بوده است. به بیان بهتر مالک کوروش‌کمپانی از امتیاز شرکت‌های واردکننده موبایل استفاده کرده و پس ازآن جلب رضایت و توجه مشتریان را در برنامه کاری خود قرار داده است.

واردکنندگان بدون تخصص

مشکل از واردکنندگانی است که بعضا بدون هیچ تخصصی وارد حوزه واردات تلفن‌ها همراه می‌شوند؛ سپس با عدم وجود نمایندگی رسمی در ایران ارائه خدمات پس ازفروش وگارانتی ادامه پیدا می‌کند. درحقیقت باید گفت که یکی از ریشه‌های اصلی نابسامانی در بازار موبایل کشور، چالش خدمات پس ازفروش رسمی است. ازسال۱۳۹۷ به این سو خدمات پس از فروش بدون ارتباط با شرکت تولیدکننده انجام می‌شود و هر واردکننده ۵۰۰هزاردلاری ازطریق قرارداد ثابث بایک شرکت گارانتی‌کننده می‌تواند به واردات اقدام کند. درجدیدترین تحولات مرتبط با این‌موضوع مشخص شده که پای گارانتی‌های غیررسمی نیزبه ماجرا بازشده است.

کلاهبرداری دووجهی

یکی از فعالان بازار موبایل در‌باره کلاهبرداری دووجهی می‌گوید: موبایل‌هایی که کوروش‌کمپانی به متقاضیان تحویل نداده، در بازار به شیوه دیگر فروخته شده است. درواقع کلاهبرداری او چندوجهی بوده، به این صورت که برای هرموبایل دو بار پول دریافت کرده است. هرچند مالک این مجموعه مدعی شده بودکه با حذف واسطه‌ها وتامین مستقیم آیفون از کشور چین زمینه پیش‌فروش آیفون ارزان‌قیمت۲۰ میلیون‌تومانی را فراهم کرده، اما برخی افراد مانند رئیس انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرده‌اند که این مجموعه، واردات موبایل نداشته است. ذکر این نکته ضروری است که هشدارانجمن‌ها ومجموعه‌های صنفی درخصوص فعالیت‌های متقلبانه درجهت حمایت ازاعضای رسمی، خودیک رویکرد معمول است وباید دراین مقوله نیزنسبت به اقدامات سودجویانه وخلاف قانون درفضای‌عمومی هشدار داده می‌شد. براین‌اساس عمکلرد مجموعه‌های صنفی و انجمن مربوط دراین خصوص نیز باید شفاف شود، اما در ادامه آگهی تاسیس شرکت مرتبط با مالک کوروش‌کمپانی قابل مشاهده است که درآن به صادرات و واردات کلیه کالا‌ها اشاره شده است. لازم به ذکر است مالک کوروش‌کمپانی صراحتا به واردات هفتگی ۲۰۰۰ دستگاه آیفون اشاره و تاکید کرده که با پرداخت هزینه گارانتی (۳درصدی) کالای وارداتی به‌صورت قانونی و رجیسترشده به خریداران تحویل داده می‌شد.

طمع نکنیم

اگر خاطرتان باشد دردهه۸۰ شرکت‌های لیزینگ خودرو و مسکن فعالیت زیادی داشتند. درآن زمان هم به‌دلیل این‌که نظارتی برچگونگی فعالیت این شرکت‌ها وجود نداشت، بسیاری از مردم زیان کردند. به این صورت که پراید درآن زمان شش میلیون تومان بود، اما برخی شرکت‌های لیزینگ پراید را با قیمت ۶.۵میلیون تومان، اما به‌صورت اقساطی تحویل می‌دادند. در آن زمان بیلبورد‌های شهری پر شده بود از تبلیغات لیزینگی. همچنین در بخش مسکن برخی تعاونی‌های مسکن اعلام کردند که با کمترین مبلغ شما را خانه‌دار می‌کنند. همچنین در طول سال‌های اخیر با تماس‌های تلفنی کلاهبرداری زیادی برخورد کرده‌ایم که فرد پشت خط می‌گوید شما برنده سفر یا مبلغی شده‌اید وباید اطلاعات کارت خود را بفرمایید تا جایزه برای‌تان واریز شود. پس ازآن فرد اطلاعات کارت را اعلام می‌کندکه کدخرید و رمزدومی را که برای دارنده کارت ارسال می‌شود، دربرمی‌گیرد، درحالی که موضوع اصلی کلاهبرداری و خالی‌کردن حساب است. این روز‌ها هم که مشغول خانه‌تکانی هستیم برخی افراد سودجو با معرفی خود و جلب رضایت افراد خود را قالیشویی بزرگ معرفی می‌کنند که اقدام اصلی آن‌ها سرقت فرش است. درواقع پشت پرده همه این فعالیت‌ها کلاهبرداری‌هایی بود که زیان اصلی آن متوجه مردم شد. می‌دانیم که هزینه‌های زندگی این روز‌ها زیاد شده و فشار اقتصادی متوجه اغلب خانوارهاست، از این رو لطفا به سمت کالایی که ارزان‌تر از قیمت واقعی است، نروید.

جام جم
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما