رتبه نخست زنجان در تولید صنایع دستی

1398/03/18

رتبه نخست زنجان در تولید صنایع دستی
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: این استان در تولید صنایع دستی فلزی رتبه نخست کشوری را دارد که مسگری، ملیله و چاقو سازی جزو شناسنامه هنری شهر زنجان محسوب می شود.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، یحیی رحمتی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه شهر زنجان با اشاره به ظرفیت های بی بدیل این استان در زمینه صنایع دستی فلزی افزود: تا سال ۸۹، نزدیک به ۱۸ کارگاه در حوزه مسگری فعال می‌کردند که امروزه بیش یکهزار و ۶۰۰ نفر صنعتگر در این رشته فعالیت می‌کنند که این میزان افزایش افتخاری برای استان محسوب می شود.

وی اظهار داشت: در حوزه چاقو سازی استان نیز باید گفت که، این صنعت هنوز جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا نکرده و تمام توان تلاش بر این است که چاقوی زنجان به عنوان یکی از ابزارهای کاربردی و اصلی در سبد خرید خانوارها بیش از گذشته نهادینه شود.

این مسئول ادامه داد: ملیله زنجان یکی از زیباترین و فاخرترین صنایع دستی ایران محسوب می شود که شناسنامه آن در اختیار این استان است و همواره این سوال که برا ی همشهریان مطرح بود، چرا این صنعت دستی به اسم استان‌های دیگر ثبت می شود که در این راستا برای تولید، نقش. معرفی هر چه بیشتر این رشته، زنجان به عنوان شهر ملیله در سطح کشور به ثبت رسید.

وی اضافه کرد: آن چیزی که به عنوان شهر جهانی و مرکز جهانی تولید یک محصول صنایع دستی شناخته می شود باید ویژگی های داشته باشد و بر این مبنا، این شهر نیز در تکوین تمدن بشری نقش ویژه ای داشته و به همین دلیل مقدمات ثبت نزجان به عنوان شهر جهانی ملیله در شورای جهانی صنایع دستی بصورت اولیه مورد پذیرش قرار گرفت که در اواخر تابستان امسال نهایی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد: معرفی زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله به لحاظ مالکیت معنوی و برند برای این شهر در خرید جهانی اولویت قرار می گیرد که زمینه بسیار مناسبی را برای ورود به بازاهای جهانی، فروش محصولات خواهد بود که برای تحقق این مهم برنامه‌های لحاظ شده است.

وی، احداث بازارچه صنایع دستی، راه انداز ی خانه ملیله تا پایان تابستان سال جاری، حمایت و توسعه از کارگاه‌های صنایع دستی در سطح شهر را از جمله اقدامات مهم در این بخش ذکر کرد.

این مسئول ادامه داد: نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی با سفر به این استان استان و طی بازدید انجام گرفته از شهر اظهار داشتند که علاوه بر شهر ملی ملیله، استعدا د ثبت شهر صنایع دستی جهان را نیز دارد و این مهم می تواند تحقق یابد.

رحمتی افزود: ایرانی ها به عنوان میراث دار معنوی ایرانیان در شکل دهی و تکوین تمدن ایرانی و اسلامی نقش بسزایی داشته اند و شهر زنجان نیز در موضوع دست آفرینی ها و پازل اسلامی هم نقش آفرین بوده اند که حفظ آنها از سوی همشهریان امری مهم و ضروری است تا به نسل اینده منتقل شود.

وی خاطر نشان کرد: حفظ شغل های صنایع دستی امری مهم تلقی می شود، زیرا از جمله حوزه هایی است که نرخ ایجاد شغل آن در مقایسه با سایر شغل ها به عنوان مثال برای ایجاد شغل در یک کارخانه سیمان حداقل به یک ونیم میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد در حالی که در حوزه صنایع دستی می توان با ۵۰ میلیون تومان یک شغل ثابت ایجاد کرد بخشی از دغذغه دولت و نظام را در ایجاد شغل و صیانت رفع کرد.

ایرنا

برچسب ها:

صنایع دستی ،تولید 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما