افزایش اخیر قیمت لوازم خانگی به معنای گرانفروشی نیست

1399/05/11

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مطرح کرد:
افزایش اخیر قیمت لوازم خانگی به معنای گرانفروشی نیست
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه افزایش ماههای اخیر قیمت لوازم خانگی در بازار به معنای گران‌فروشی نیست، گفت‌: هر چه کالا بیشتر باشد رقابت بیشتر شده و قیمت کنترل می شود.
به گزارش دنیای لوازم خانگی، اکبر پازوکی با بیان اینکه افزایش ماههای اخیر قیمت لوازم خانگی در بازار به معنای گران‌فروشی نیست، گفت‌: فروشندگان کالا را می‌خرند و سود قانونی را به آن اضافه می‌کنند، هر چه کالا بیشتر باشد بازار رقابتی‌تر می‌شود و طبیعی است قیمت نیز کنترل می‌شود؛ این بدان معنا است که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت در بازار است.

وی با تاکید بر اینکه الان نه با «گرانفروشی» بلکه با «گرانی» درهر دو سوی تولید و مصرف کشور مواجه هستیم، ادامه داد: افزایش قیمت مواد اولیه منجر به افزایش قیمت تمام شده محصولات شده است و نمی‌توان از آن تلقی «گرانفروشی» داشت.

وی تصریح کرد: فروشندگان کالا را می‌خرند و سود قانونی را به آن اضافه می‌کنند، هر چه کالا بیشتر باشد بازار رقابتی می‌شود و طبیعی است قیمت نیز قابل کنترل تر خواهد بود؛ این بدان معنا است که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت در بازار است.

وی با اشاره به بالا بودن قیمت کالاهای وارداتی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر لوازم خانگی خارجی در بازار موجود نیست این کالاها قیمت غیرمعقول دارد و بازار هم برمبنای آن قیمت غیرمعقول پیش می‌رود.

پازوکی با بیان اینکه عمده فروش‌ها، خرده فروش‌ها و شرکت‌های تولیدی همگی یک زنجیره را تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: فروشندگانی که یک فروشگاه ۳۰ یا ۴۰ متری دارند و انباری هم ندارند نمی‌توانند حجم بالایی از لوازم خانگی را در مغازه خود جای دهند، بنابراین فروشندگان خرد محتکر کالا نیستند.

وی ادامه داد: البته خود بنکدارها هم انبارهایی همراه با جواز دارند و بیست و پنجم تا سی ام هر ماه مقدار موجودی اقلام خود را به سازمان صنعت و معدن و تجارت اعلام می‌کنند.

افزایش ماههای اخیر قیمت لوازم خانگی

رئیس اتحادیه لوازم خانگی همچنین با بیان اینکه بنکدار هم باید در هر حال اقلام را در انبار جای دهد، عنوان کرد: بنکدار هم نمی‌تواند فرضا هزار دستگاه یخچال ساید را احتکار کند چون هر ساید دارای دومتر ارتفاع و یک متر مربع عمق است که بیشتر از دو دستگاه از آن هم روی هم قرار نمی‌گیرد. بنابراین هیچ بنکدار و فروشگاهی توان مالی آن را ندارد که با این شرایط بخواهد کالایی را احتکار کند.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد از جمله مسئولان سازمان تعزیرات حکومتی هم اعلام می‌کنند که مقداری از آنچه تولید می‌شود، در بازار وجود ندارد خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بخشی از این تولیدات در خانه اشخاص باشد یعنی وقتی مصرف کننده دختری دم بختی دارد که در هر حال در آینده باید جهیزیه برایش فراهم کند با توجه به بی ثباتی بازار ارز ترجیح می‌دهد طلای خانه اش را بفروشد و برای دخترش جهیزیه بخرد.

پازوکی افزود: پس کاسب احتکار نکرده و با ازدواج‌هایی که صورت می‌گیرد یا خریدهای احتیاطی با مصارف آتی، هنگام نصب این کالاها یکی یکی بیرون می‌آیند و شما حتی می‌توانید به کارخانه تولیدکننده بگویید وقتی برای نصب مراجعه می‌کند تاریخ خرید را مشاهده کند تا مشخص شود که آن کالا ماه‌ها قبل خریداری شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه کاسب زندگی اش به صورت روزانه و از طریق فروش کالا اداره می‌شود، اقدام به احتکار نمی‌کند؛ مغازه اعتبار فروشنده است و باید گردش مالی داشته باشد بنابراین هیچ کسبه دارای جواز معتبر و منصفی این کار را نمی‌کند.

پازوکی خاطرنشان کرد: من از دستگاه‌های نظارتی تقاضا دارم مقداری کسبه را راحت بگذارند چون معمولاً کسبه را همه سازمان‌ها رصد می‌کنند.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی باید به اصناف کمک کنند و بگذارند بازار ثبات پیدا کند، تولیدکننده با اطمینان از اینکه سرمایه‌اش برمی‌گردد باید تولید کند چون وقتی سرمایه اش برگردد می‌تواند به تولید ادامه دهد. تولیدکننده و فروشنده هر دو متعلق به این اب و خاک هستند و در شرایط مطلوب با خیال راحت مالیات را به دولت پرداخت می‌کنند.

وی تصریح کرد: مساله گرانی مواد اولیه که بطور طبیعی باعث بالا رفتن قیمت فروش لوازم خانگی می‌شود، هم باید با تدبیر دولت کنترل شود.

مهر

برچسب ها:

لوازم خانگی 
نظرات کاربران
نام
ایمیل
نظر شما